10.10.2010

O Herlige Australien!

Da var man vel tilbake fra tidenes Spring Break og rett tilbake på skolebenken. Skulle virkelig ønske denne studeringen kunne bli ferdig.. Er jo så mye morsommere å reise enn å skrive oppgaver, merkelig igrunn.. MEN det er kun 2 uker med undervisning igjen, og 3 uker med eksamener - SÅH er man fri og kan gjøre akkurat som man vil :D 

Lørdag 25. sep tok vi av fra Brisbane med snuten pekende mot Cairns. Kom frem sent sent på kveld, og etter en nokså merkelig taxi-tur, med selskap av en manne-gutt som vi kom frem til måtte ha blitt mistet på hode som barn eller evt bare at han var veldig veldig full, kom vi oss frem til fidy'en (aka city'en - er ikke alltid like lett å være taxi-sjåfør og ikke klare å si s). Jeg, Kathrine, Synnøve, Randi og Jarl kom oss etterhvert tilslutt inn på hostellet, etter x-antall telefoner til resepsjonen og 15 min med banking på døren. Greit med låst dør.. 
Farlig å bruke speil.. Vet aldri hva som venter
Vårt kjære Corona Backpackers - ser ikke falleferdig ut i det hele tatt..
Søndag gikk med til by-tassing og laxing ved lagunen. Selv om Cairns er en havneby, så betyr ikke det at strendene anvendes. Så da blir det basseng 1 meter fra stranden istedenfor. Noe grunnet stingers, små krapyler som ser ut som kontaktlinser, ergo er usynlige, som svir som pokker på huden. Denne dagen var det mørke buldreskyer og regn, men selv med solkrem ble man solbrent! Skitt.. Mandag bestemte vi oss for å teste ut Great Barrier Reef aka Nemo's hjemland. Opp halv 6 og ut på tur til havnen. Denne dagen var vi litt heldigere med været og med x-antall sjøsyke-tabletter var det goood stemning ;) I <3 drugs.

Oh So Windy
Under her er altså Great Barrier Reef ;)
Randi er klar!
Legg spesielt merke til the macho man med tidenes tante-hatt
Napoleon! Beist av en fisk, veldig glad i loff.
Kvelden gikk ut på samling i parken med resten av reisefølget. Vi var vel rundt 20 stk som alle studerer i Brissy. Da det nærmet seg leggetid bestemte vi oss heller for å tilbringe natten på buss. For alle vet jo hvor mye mer behagelig det er enn en seng.. Eller evt fordi vi ville forflytte oss fra Cairns og ned til Townswill. Og dit ankom vi, 2 nordmenn, 3 dansker og 1 tysker, i de tiiidlige morgentimer. Så ble det ferge ut til Magnetic Island! Ooooweee for en plass! :D Er en kjempefrodig øy med masse strender, varme og sol :) Etter litt frokost og soving ved bassenget leide vi oss sykler og med godt mot satte vi avsted for å se fortet! Det vi ikke helt  hadde tenkt på var at denne øyen har mange fjell, og den liker å legge veien opp og ned alle disse for å føre oss dit vi vil. I tillegg var det ca 100 grader. Men det er da ingenting morsommere enn 6 jenter med svettebart? HOT! Og fantastiske sykkelhjelmer ;) Etter tidenes bakke, som for øvrig aldri tok slutt, kom vi omsider nesten frem til fortet. Måtte først stige av våre sykler og gå 2 km i ørken-skog med ca 500m stigning. Heeeeeeelt på toppen av det høyeste fjell stod vi og så utover verden. Fortet i seg selv var ikke så mye å skryte av, stort sett en betongblokk med en stige på. Men utsiktspunkt, det var det! Vi så til og med en ekte wild koala :D som sov.. Shocker. Kvelden tilbrakte vi på det herlige hostellet med nydelige gourmet instant-nudler til middag og tidenes quiz på kveldinga. Jeg var faktisk 1 tall fra å vinne $200! 
Paradis? eh, yep!
Verdens beste plassering av et hostell
Magnetic Island
Bikebabes

Live Koala ;)

Vi fant en sort hard morell-lignende sak, som mer minnet om en nøtt..
Klissete var den hvertfall. Veldig spesielt
Tredemølle? Lekestativ? Dødsrulle? jepp
Picnic Bay

SuperSøte bittesmå biler gjerne i rosa og med plysj-seter ;)
Helt greit liksom..
Ut på tur, aldri sur!
én av de mange beautifulle bay'ene
Sol, blå himmel og palmer er aldri en feil kombinasjon
Lekker frôte-shorts, løp og kjøp!
Bye Bye Magnetic
Danske + Sol = Sant
Tirsdag ble det atter en gang inn på buss og denne gangen turet vi til Airlie Beach og Whitsundays! Denne kvelden ble fylt med mye futt og moro, og gjensyn med ca 100 av nordmennene vi studerer med :P 

Tidlig onsdag var det duket for 3-dagers seiltur. Jeg var meget treg til å ta avgjørelsen om jeg skulle være med eller ei, og fant i siste liten ut at man igrunn ikke får sett så mye av øyene med mindre man er på en båt. Så da var det rett på apoteket å hamstre piller. Vår båt het intet mindre enn Avatar og var en storslått katamaran. Min tidligere erfaring med katamaran var absolutt ikke så god, så jeg var meget spent på om disse sjøsyke-pillene ville gjøre susen. 
Sail Away
Båtfolk

Slik gikk båten
En ting er sikkert, og det er at vi kunne vært heldigere med været. En annen ting er at Miriam kan huske å ta med seg nok klær. Jeppda. Jeg pakket med meg 10 topper og en shorts jeg.. For en 3 dagers-tur.. Da er det da enda godt at man har slike gode venner som låner bort gensere og bukser til en hutrende sjel. Ikke spør meg om når alle toppene skulle vært i bruk heller :P 
Kort oppsummert var turen slik:
  • Ikke sjøsyk med mindre jeg satt på dekk. Når det regner er jo det kjempe..
  • Så havskilpadder, ørn og masse fisk
  • Solnedgang, bølgeskvulp og vin
  • På tur til Whitehaven - Tidenes postkort-sted, men kunne unnvært regn, max vind og pisking av denne ultra-finkornete sanden på kroppen.
  • Søte nye bekjentskaper
  • En smule cranky crew, men gjengen med folk gjorde så absolutt opp for det. 
  • Kutt på fot av korall - fin fin suvenir det ;) 
  • Gyngingen fra båten har akkurat gitt seg. (Kom hjem for 1 uke siden) :P 
Whitehaven!
Helt grei farge på vannet
Skjønneste Synnøve
ØRN!
Solnedgang :)
Lørdag var det back in Airlie. Resten av gjengen reiste hjem, mens jeg hadde fly hjem på mandag. Pluss at jeg fikk 3 gratis netter på hostellet pga at jeg booket turen gjennom dem, så da var det jo helt greit og bli et par dager ;) Møtte masse søte mennesker og om seilturen ikke var helt som forventet så gjorde disse siste dagene i Airlie opp for alt! Det ble chilling ved lagunen, middag med nye bekjentskaper, bytur med mye underholdning og mye latter.
Kjært barn har mange navn, kall meg bare Marum
Stingaaaah!
Mandag bar det av sted til flyplassen. Det tar ca 2 1/2 time fra Airlie Beach til Mackay, og bussen går 3 ganger om dagen. Hun jeg bestilte buss-billett hos var av den litt engstelige typen, og anbefalte på det sterkeste at jeg burde ta 11-bussen, for 3-bussen kunne være for sen om noe skjedde på veien. Mitt fly gikk 18.30. Ergo jeg kom frem på flyplassen kl 13.30. Ingenting er som litt venting. I 5 TIMER! Denne flyplassen er forsåvidt den minste jeg har sett, inkl. flyplassen i Ørsta. De hadde hele to automater, en med godteri og en med brus. Jeee.. Jeg fant fort ut at det var ikke noe poeng og sitte inne å stirre i veggen. Så siden solen skinte fra klar himmel, la jeg meg likeså greit i god backpacker-stil på en gressflekk på parkeringsplassen i bikini og shorts. Med en god bok og m&m's fra den flotte automaten var livet helt greit ;)


Så var det grytidlig opp og på skolen tirsdag. Hardt. Lengter etter ferie allerede :P Bortskjemt? neeh.. Har 3 assignments til fredag, 1 uken etter og 2 STORE oppgaver uken etter der igjen. Så er det duket for eksamenstid! Woot! Har eksamen 2.,4. og 12. nov så om cirkus en måned er alt over :D Wee! Jeg fikk forresten tilbake hjemmesiden jeg lagde. Og tror du ikke jeg fikk 83.5 %! Det tilsvarer da en 6+ av 7, med hele 1,5% fra toppkarakter! Ooowee, I am O soo good ;)


Planene for etterpå er sånn halvveis. Vet hvor jeg vil dra, men ikke helt når og i hvilken rekkefølge. Har funnet ut at jeg reiser alene, det enkle er ofte det beste ;)  og har folk å besøke i både Sydney og Melbourne, så det blir bra :) Tror det blir sånn ca slik: 
  • Sydney
  • Melbourne
  • Great Ocean Road
  • Uluru (fjellet i midten av landet)
  • Fraser Island
  • Chilling og leving av livet der det ellers passer seg
Og sist men ikke minst - BALIIIII!!!! :D 
Jeg og søteste Lene har akkurat bestilt oss tur! Så 14. - 23. nov skal vi til O Skjønneste Bali! Det blir så bra det! :D

2 kommentarer:

  1. Du maa ha meg med i tankene dine naar du drar til Bali! :) Merethe er saa glad i Bali og jeg vil aa dit etter aa ha hoert saa mye :)

    SvarSlett
  2. Jeg lover!
    Skal ta masse bilder, så er det nesten som om du er der du og ;) <3

    SvarSlett