18.07.2010

Pussige møbler, rare fugler og annen moro

Da er O-week offisielt over, og uni starter i morgen! 
Jeg prøver fortsatt å bytte ett fag, men alle kursene liker å kræsje, så har én mulighet igjen, og får svar på om jeg kan ta dette faget i morgen. Det er advanced foods tudies, som jeg tror går ut på å lære å tilberede mat til forskjellige kroniske sykdommer. Så krysser fingrene for at det går i boks! Har også vært litt uheldig med tidene på de forskjellige forelesningene og tutorialsene, så har skole hver dag til alle kunstens tider.. Men det får bare gå ;) 

JEG HAR FÅTT MEG ET STED Å BO!  :D 
Etter evig leting på nettet, og hyppige besøk på accommodation-kontoret på campus fikk jeg tilslutt tilbud om et ledig rom! Jeg sendte vel ut ca 100 mail hver dag, og fikk svar fra kanskje 2, og de var da ikke i nærheten av sentrum eller campus, og da ikke helt ideelle. Jeg fikk også mye hjelp på accommodation-kontoret, der de søkte opp annonser som kunne være av interesse og ringte for å å høre om det fortsatt var et ledig rom. Men av en eller annen grunn så er ikke flaks min ting, så det var alltid ett eller annet som gjorde at jeg ikke kunne bo der. Det er også veldig mange fake annonser der ute, hvor folk bare er ute etter pengene dine, og man finner selvsagt ikke ut at det er en scam før man har brukt tid på å sende mailer frem og tilbake et par ganger.. frustrerende! Jeg fikk tilslutt én visning, ganske langt nord for campus, og da enda lenger fra sentrum. Men tenkte at jeg måtte dra å se uansett, siden jeg ikke hadde fått noe annet. Det endte opp med at det var over 40 min å gå fra campus, til et lite hus der jeg ble møtt av en russisk dame på 65+ som ville at jeg skulle bo med henne på sønnens rom (som fortsatt var godt bebodd), alle måltider skulle spises sammen på kjøkkenet og hun hadde også en liten gneldrete hund. Jeg ble helt paff, for jeg trodde jo at dette var et kollektiv med unge folk.. men neida.. så da ble det en finfin løgn om at jeg hadde masse rom jeg skulle se på, og at jeg kontakter henne om jeg var interessert. Begynte å le for meg selv da jeg gikk derfra. Guri, for en bomtur. 

Men så fikk jeg bli med Kathrine (fra klassen i Bergen) på en visning der huseieren hadde 2 rom ledig. Det første stedet var helt grusomt. Men det andre var helt greit, og rett ved campus. Kathrine hadde holdt et rom i nabogaten. Så jeg fikk lov ta dette rommet, mens hun kunne ta det hun hadde holdt av. Jeg sa ja, og hun ringte til den andre huseieren for å si ifra, men da fikk hun vite at det kanskje var tatt. Da ble det jo litt av ett dilemma, for det var jo hennes visning jeg fikk være med på, så om hun ikke kunne få den ene ville hun jo ha den andre. Det hjalp heller ikke at huseieren min hadde sagt han kunne komme å hente meg med bagasje på hostellet om en time, og det tok en time for meg å komme meg tilbake. Huseieren til Kathrine skulle ringe henne tilbake om rommet innen 30 min. Og da 50 min var gått uten svar, sa Kathrine at jeg bare skulle ta rommet. Så jeg ble hentet, fraktet og levert og hadde herved et sted og bo :) Og kort tid etter fikk Kath beskjed om at rommet var tatt.. Snakk om uflaks.. 

Itillegg til at det var stressende å aldri finne seg et sted å bo (Hadde lett i over 2 uker), så var hostel-rommet vårt heeelt forferdelig! Jeg bodde med 2 andre nordmenn, og vi bodde da på et 8-mannsrom med 5 høylytte-konstant fulle-masete-usjarmerende britiske jenter. Om man bor på rom med andre pleier man å prøve å være stille om andre sover, men neeida.. Vi hadde et meget morsomt river cruise på tirsdag, som resulterte med en noe sen tur i seng i de tidlige morgentimer. Og da var det spesielt festlig når disse fantastiske menneskene sto opp kl syv, og stelte seg i 3 timer PÅ rommet, MED hårføner, skriking og fullt lys på i hele rommet! Meeeget unødvendig spør du meg. Så var overlykkelig da jeg endelig fikk slippe! 

Jeg bor nå med 4 andre, 2 australiere, 1 kineser og 1 colombianer (vi  er 2 jenter og 3 gutte-menn) :P Huset ligger i Red Hill, og det tar ca 3 min å gå til campus :) Veldig greit! Også går det en gratis buss mellom campusene, så da kommer man seg gratis til byen ;) Rommet mitt er ganske stort og høyt under taket men alle møblene er litt merkelige :P Sengen består av en 5cm tynn madrass som ligger pent oppå jernstenger, ikke fjærer,  neida stenger. Så jada, den er veldig god :P Men skal høre om det finnes en annen madrass et annet sted. Pulten min er også litt pussig.. Greit at jeg har litt kort overkropp, men det er da ikke normalt med en pult som går opp til armhulen :P Så da blir det enten en høy stol eller puteinnkjøp, så kan jeg sitte der å svaie :P Har også meldt meg inn i treningsenteret på campus! Dyrt var det, men er brand new, og finfine dusjer, så da er det lettere å komme seg på trening ;) 

Er forresten verdt å nevne det fantastiske dyrelivet her! hah, er så mange morsomme fugler ute og går. Bla. kalkuner, papegøyer og denne rakker'n:

en smule skremmende når man er vant til spurv og skjærer :P

Har vært nok av festligheter den siste tiden, blant annet bearfoot bowling som lignet litt på boccia. Man fikk en "ball" hver. Den var ikke helt rundt, og tyngre på den ene siden, så umulig å sikt på den lille røde kulen man skulle komme nærmest. Er gøy å ha prøvd, men tror nok ikke det blir noen karriere innen den sporten. Har også vært mye ute å spist med nye bekjentskaper. Veldig koselig, og har truffet massevis av hyggelige folk :) Men disse pengene liker å forsvinne :S

Været er forresten mye bedre her enn i Ballina. Så idag har jeg sittet å stekt på verandaen med en god bok :) Ikke verst å kunne sole seg om vinteren :)

I morgen er første skoledag, etterfulgt av en uke med morsomheter som markedsdager, restaurantklubb (finne gode og billige restauranter i sentrum, og ikke minst veldig sosialt!), bursdagsfeiring og annen moro :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar