13.04.2009

Karneval, fisketur og påskeferri :)

ja, da har jeg ikke skrevet på en goood stund.. saowy.. men skal prøve å huske alt som har skjedd ;)

Karnevalet ja :) For en morsom kveld! jeg og Mette kjøpte den lokale skole-uniformen, med hvit skjorte, blått foldeskjørt til halvveis på leggen, og hvite knestrømper :) For å toppe det fantastiske antrekket kjøpte vi pilotsolbriller som vi tok ut glasset på, og hadde musefletter :) og med skjørtet dratt godt opp, ble vi de perfekte nerder :) Det var mange gode kostymer, som f.eks. Mille som Rigo (sjefen her nede) med heeelt like klær, salamandersmykke, tørkle på hode, sorte krøller, bart, hikingsko og ryggsekk med det mest nødvendige, nemlig avtaleboken, tannbørsten og en flaske rom. og hun gikk selvsagt helt inn i rollen også, vannvittig bra :) Vi hadde også en 6-pack med Toña, som er den lokale ølen her nede, og uteliggeren på hjørnet som stapper buksa full av tomflasker. nei, det var en veldig bra kveld :)

Dagen etter, på lørdagen, dro vi på San Cristobal, hotellet der vi kan bade i bassenget og slappe av for en billig penge, før vi dro ut til stranda for å sove i Rigo's strandhus før fisketuren på søndag.

Søndag måtte vi opp kl 5, å traske avgårde til enden av stranda, der fiskebåten ventet :) Å fiske i stillehavet er noe helt annet enn oslofjorden :P hehe. Vi var ute i 4 timer (uten solkrem, ups) og fikk MASSE! Det ble 13 tilsammen, med 7 tunfisk og 6 jack (vet ikke helt hva man sier på norsk, men de var ihvertfall stooore) Jeg fikk den første jack'en og de andre bare lo av meg fordi jeg strevde sånn med å få den opp.. svetten piplet og det var rett før jeg var i vannet :P men var superstolt da det kom opp en diger fisk på over 10 kg! wohoo!
Da vi kom inn til land igjen, renset de fisken for oss og så dro vi på Barca de Oro, en restaurant, og fikk tilbredt vår egenfiskede tunfisk der :) Det var definitivt på topp 5 over det beste jeg har smakt i hele mitt liv! og så mett man ble! .. var jo kanskje litt voldsomt å spise diiiger middag kl ti om morgenen :P Vi fikk med oss en jack-fisk hjem, og gav bort resten til de lokale. På kvelden tilberedte vi fisken med hvitløk og soyasaus i ovnen, og det var knallgodt!! smakte mer kjøtt enn fisk..

PÅSKEFERIEEE!!

onsdag 1. april dro vi avgårde til Managua, Mette og meg. Først skulle vi litt på shopping, så sove litt og opp tidlig tidlig halv fire for å dra til flyplassen :) vi hadde en koselig kveld med bestilling av pizza og friends og gossip girl på tv'en :) men det var litt av en tur til flyplassen neste morgen. Vi har jo blitt advart i hytt og pine om all kriminaliteten her nede, og sånn som å se etter tegn hvis du sitter i en taxi.. om sjåføren ringer til noen, om en bil følger etter, og andre ting.. dette var ikke helt problemet da vi skulle til flyplassen.. mer det å prøve å holde sjåføren våken :P vi så han i speilet at øynene var så små som nesten lukket.. og tenkte at dette går jo ikke så bra.. så vi slo til med alle spanskfrasene vi kunne og ba han skru på litt musikk, om han liker musikken, om han kjører mye om natten.. og om han var trøtt.. men han skyldte bare på vinden i øynene.. jaja.. vi kom oss ihvertfall hele frem til flyplassen..

på vei til Roatan hadde vi flust med mellomlandinger.. først gikk turen til San Salvador i El salvador, og så til San Pedro i Honduras og tilslutt i La Ceiba før vi endelig kom til Roatan :) En nydelig øy i karibien, og vi holdt til i West-end der det kun var en gate, og den var av sand :) herligt med hvit sand og turkist vann :)

Dagen etter ble vi joinet av Mille, Katja og en venn av Katja og dro med dem over til Utila, med katamaran :) Den turen kunne vært fantastisk deilig, om ikke det hadde skvulpet sånn.. 4 timer er lenge å være i båt hvis man blir dårlig.. det gikk fint da, hvis man sov :P

Vi kom fram til Utila akkurat før solen gikk ned og fant oss et hull av et rom som vi sov på første kvelden. Det var to køyesenger og ingen gulvplass, og der skviste vi oss inn, 5 jenter.. Men før vi la oss hadde jeg og Mette en morsom bytur :) På Utila har de en bar som heter Treetanic, og det tok 15 år å bygge den! den er helt sinnsykt gjennomført og dekorert, og tilogmed pessoaret er dekorert med klinkekuler. Det er bygget oppover i trærne og bare et sykt sted å ha vært, mens stemningen kunne vært bedre. Så vi hadde hørt rykter om en bar som ble kalt bar in the bush. Så vi tasset avgårde opp dit i halv tolv tiden.. Da vi kom fikk vi klar beskjed om at her skjer det ikke før over tolv. Så vi satt oss ned i baren og tok en øl og ventet.. gadd jo ikke gå tilbake til der det ikke var stemning. Så da om vi i prat med bartenderne der, og fikk den fikse ideen at vi skulle være tips-jenter. Så hver gang det kom noen for å kjøpe drikke, spurte vi pent om de ville tipse litt.. og guri så mye vi samlet inn! da ble jo selvsagt bartenderne kjempe glade, og ga oss gratis drikke.. var et tidspunkt der vi satt med 5 øl hver, 2 drinker og 3 shots.. ja.. så dagen derpå var vi ikke helt i storform.. :P

MEN alt ble bedre da vi bestemte oss for å leie 4-hjulinger og scooter, og kjøre rundt hele øya! jeg satt bare bakpå, men så moro :D og når vi hadde kjøretøy var det lettere å finne sted å bo, og flytte på bagasjen uten større anstrengelser. Vi endte opp på et av de fineste hotellene, der vi delte en leilighet. Er jo fantastisk hvor mye en kan spare ved at noen sover på ekstramadrass :) Så da sov vi med air-con og alt til 15 dollar hver :)
Resten av tiden på Utila gikk til sløvt strandliv å dagen og barbesøk på kvelden.

På mandagen dro jeg og Mette over til Roatan igjen, denne gang med fergen.. fergeturen til fastlandet gikk bra, da sov jeg heeele veien :) men det var kaos da vi skulle kjøpe billetter til fergen ut til Roatan. Vi sto i kø i nesten 2 timer, og fikk beskjed om at det var utsolgt, men kanskje noen ikke møter opp til reservasjonene sine.. vi fikk de to siste billettene! vi løp igjennom sikkerhetskontrollen og hoppet inn på båten, og da gikk døren igjen og begynte å kjøre. flaks kalles det! det var ikke fler seter ledig, så vi satt på gulvet. og konsentrerte oss hardt om å se på bring it on again, mens alle rundt oss spøy av de store bølgene.. glad for å komme av jah..

På Roatan bodde vi også crappy en natt før vi fant oss et bra sted de resterende nettene. Det var egentlig fullbooket, men igjen hadde vi flaks med en som kom for sent til reservasjonen sin, så vi fikk rommet hennes :) Så da hadde vi kjøkken, bad, tv og alle filmer vi ville se. Så det ble friendsmaraton og popcorn :D og ja.. vi satt ikke inne når det var sol.. det regnet faktisk i 2 dager.. (nå godter dere dere vel der hjemme ja)

Etter regnet var gått, ble det stranda de siste dagene. og gjett hvem som ble solbrent på rumpa.. jupp da.. jeg er kul.. ;) Vi leide snorkleutstyr den siste dagen, og det var kjempegøy! store fisker i mange farger og store korallrev :) men ingen nemo..

Turen hjem gikk etter planen, bortsett fra de dumme air-port-tax'ene.. kan de ikke putte de inni billettene, så slipper man å blakke seg helt.. ork..

Vi ble hentet på flyplassen av en taxi-sjåfør vi har gjennom skolen, og kom hjem til casa'n og Leon halv elleve i går kveld. Da var det godt å være hjemme.. men sabla så varmt!!

Jeg har vært flink å lest litt på turen, og idag har jeg levert inn prøve-eksamen.. men det må nok mer lesing til.. denna spansken ække så lett.. aaa.. og eksamen er om under to uker.. yaiks!
nuvel.. det for gå som det går..