23.03.2009

tuting, mangobråk og HAI!

.. nesten alle gatene i Leon er enveiskjørt, og de har ikke noen bedre regler enn å tute hver gang de kommer til et kryss for å si ifra at her kommer jeg og jeg gidder ikke bremse, også tuter de jo selvsagt når de kjører forbi oss vakre lyse jenter, også tuter jo taxiene langs hele veien for å sjekke om noen vil sitte på.. Så det blir stort sett bare en eneste lang tut.. dag inn og dag ut.. tenkt så rart det blir å komme hjem til stille norge.. guri..
Og, ja, mangoene er modne, og faller ned på blikktaket på casa'n. Det høres ut som om noen sprenger bomber hver eneste gang.. skvetten jah..
Det ble spottet en tre meter lang hai rett utenfor skolen her om dagen! og den var ikke så langt unna land heller.. jaiks.. De kommer visst for å føde og blir her i noen måneder og spiser alt de kommer over.. GREAT!
Denne uken har bare vært en eneste stor fest! :)
Har hatt 4 bursdager på rad, og det var bare av de jeg bor med på casa'n. Så har blitt mye kake og is ;) feiret blandt annet Rønnaug på Olla Quemada på torsdag, med salsakveld og litt rum. og Live på fredag med barnebursdag og live-musikk på Via Via :)
Hadde også ekskursjon med spanskgruppen på fredag, der vi dro til katedralen. Mellom-amerikas største, og 3. største i Latin-amerika ;)
Var i Granada fra lørdag til søndag :) kom fram i ett-tiden, etter å ha råkjørt i micro-busser. Det gikk greit fra Leon til Managua, men da vi kom til Managua måtte vi krysse veien, og finne en annen micro-buss (van) som skulle til Granada. Jeg reiste med Rønnaug og Live. Da vi kom på riktig side av veien, kom det plutselig 10-15 menn som ropte høyt og prøvde å dytte oss inn i en bil. Jeg brølte Nooooo og slo fra meg, så de skjønte at jeg ikke var så lett å dytte på. Men de andre føk jo inn i bilen. Den skulle til Granada, men de tok seg godt betalt.. Så istedenfor 20 cordobas, måtte vi betale 80. ble jo ikke ruinert av den grunn, men er bare så kjipt at det er så korrupt..
Men da vi kom oss frem var alt vel :) Fant oss et kjempefint hostel, og sov på dorm med 12 andre. Vi hadde tilogme basseng :D for den nette sum av 40 kr natten :) Lørdagen gikk med til litt kikking i "butikker" og spising :P Fant oss en kjempegod restaurant til lunsj, og spiste biff og koste oss. Utpå kvelden møtte vi 3 andre fra studiet, og hadde burritosfiesta med dem, før vi dro ut og hørte på live-musikk. Det var annerledes uteliv i Granada, mer av lokalbefolkningen og særlig lokale jenter som var ute. I Leon er det bare de lokale guttene som drar ut..
Det ble en tidlig kveld, og vi var i seng i ett-tiden.
Søndag sto vi opp i åtte-tiden, og dro på et waffelhouse og spiste frokost. Har aldri vært så mett i hele mitt liv! Vi bestilte en diger frukttallerken hver med müsli og youghurt, og pecan waffels og blueberry pancakes og nypresset appelsinjuice og kaffe :D vi rullet ut og møtte opp på kontoret til de vi skulle på utflukt med, for vi skulle nemlig på båttur :D
Det var oss tre, og tre japanere, som vi fikk til å si på film "Hei, jeg heter Kosei", hehe. I spanskboken vår har vi gjennom hele boken en historie om Kosei, som leter etter kjæresten sin Monica i barcelona, men finner henne aldri.. og han er et kjent samtaleemne her nede ;)
Vi hadde det ihvertfall morsomt på båttur :) var innom 3 forskjellige øyer, hilste på litt aper, og fikk tilogmed besøk av en oppi båten :)
Da vi var tilbake på land gikk vi på en kjempe koselig café og drakk frappucino og spiste kake :D var en sunn tur dette her :P
Turen tilbake gikk helt supert, og vi var tilbake i Leon og på casa'n klokken seks :)
I går tok vi turen til kino'n i byen :) der er det aircon og man kan sitte med joggebukse og genser :D Vi så Benjamin Button, og den var fiin :) han Brad han Brad :) Synes norske kino'er kan ta litt etter nica altså.. blir jo ruinert hjemme, mens her koster det 15 kr for billetten :) og 5 kr for stor popcorn :P Så vi storkoste oss!
Har klart å bli litt pjusk igjen da.. blir jo aldri helt frisk.. akkh! Så nå går jeg rundt med litt hetetokter, og snakker som en mann, og eksploderer titt og ofte i en liten hostekule.. charming :)
Til uken blir det mye på programmet, med salsa, trening, skrivekurs, seminargrupper, spansk, intercambio, danseforestilling og karneval på fredag :) bare å komme med forslag til hva jeg kan kle meg ut som.. ;)