17.03.2009

Gyngestoler, treige folk og konstant vasking av gulv..

..det er Nica in a nutshell..
Rart er det at hvor enn du er så kommer det tassende en dame med mopp og vasker gulvet hvert 1o'ende minutt.. og når du bestiller mat, så må du forvente at de spør 5 ganger om du er helt sikker på at du vil ha det du sa.. og at de kommer tilbake etter 5 min og spør igjen.. og du burde egentlig bestille mat rett etter du er ferdig å spise forrige måltid.. fo selvom de er fjorten kokker eller 12 servitører.. så må alle gjøre samme oppgaven, om det så er å legge servietter på bordet, eller røre i bønnestuingen.. Det kommer til å bli rart å komme hjem og ikke gynge hver gang du setter deg ned..

Ja, jeg vet jeg er treig med å komme med oppdateringer.. men tar sånn tid å sette seg ned og huske på hva jeg har gjort :P, og da er det lettere å utsette det.. men det resulterer jo bare i at det blir fler ting å skrive om og at det tar enda lenger tid.. jaja, jeg er ihvertfall klar over det selv :P

I helgen var det matagalpatur. til en kaffeplantasje litt nord-øst for León, ca 1200 moh, så det var deilig og kaldt om kveldene, og man kunne gå med hettegenser og joggebukse :D Vi fikk jo høre at vi skulle til en kaffefarm.. men var vel ikke veldig mye kaffe der.. det gikk i pulverkaffe til frokost, og det var vel det. Vi hadde en omvisning på plantasjen, men der gikk det i å se på alle slags mulige dyr :P Så aper, dovendyr, hest, ku, geit og MASSE kyllinger og høner. Tror vel egentlig de hovedsakelig er en hønsefarm.. men det gadd ingen å si til oss :P Vi var 60 stk fra skolen som dro, så det var veldig koselig :) og som de nordmennene vi er, klarte vi å tømme baren både fredag og lørdag! det resulterte i en litt småredusert gjeng på søndag kan du si..

På lørdagen gikk vi til en foss, med en søt liten kulp, og badet :) veldig idyllisk og iskaldt vann, herrrligt! Vi var jo litt skuffet over å ikke drikke no mer kaffe.. men da vi stoppet i Matagalpa city til lunsj, fant vi oss verdens koseligste kaffebar, med verdens beste kaffe! Jeg prøvde ut iscappuccino'n, og den var sååå god at den forsvant på 2 min.. så det var en fin avslutning på den 2 timer lange lunsjpausen, hvor 1 t og 55 min ble brukt på å vente på maten på en restaurant..

Har klart å finne litt ut av reisen min etter endt studie :) Jeg og Karianne (ei koselig jente fra Lillehammer) skal backpacke sammen, vi har foreløpig kun en veldig løs plan, som kan endres underveis hvis vi har lyst til det. vi starter da med å busse oppover til Guatemala, og være der i ca en uke, se på litt mayahistorie og lese litt kompendier ;) for så å dra videre til Belize, der vi tenkte oss ut på en liten øy som jeg ikke husker navnet på akkurat nå.. Der blir vi i 2 uker mens vi skriver eksamensoppgaven. Så har vi ca 1 uke igjen, som vi bruker i Mexico :) Det blir herlig :)

Og påskeplanene tror jeg er klare.. Vi er en liten gjeng som tar turen til en liten øy utenfor Honduras :) Skal bestille etterpå :)

Salsa'n går det forresten mye bedre med :) Jeg byttet gruppe, og stortrives! I forrige uke ble vi bedt med på danseforestilling i teateret, og de var så flinke :) Var barn og ungdom fra 5 til 20 ca. Så idag er det salsa klokken syv, og tror vi tilogme skal vise til de andre gruppene hva vi har lært.. woho! :P Har vært flink og vært å trent idag :) Har vært litt avslappet med det i det siste.. men nå er det skjerpings! ølmagen bare vokser og vokser..

Ellers så bare flyr tiden her nede.. og det er faktisk ikke lenge til eksamen! og jeg er stresset.. Føler ikke helt at spansken kommer noen vei.. men blir forhåpentligvis bedre etterhvert.. Jeg har meldt meg opp til å ha intercambio. i samarbeid med universitetet her nede, så blir jeg satt sammen med en nicaraguaner og den skal lære meg spansk og jeg skal lære den engelsk. Så håper det hjelper :) Har forresten kjøpt meg spansk cosmo! Så nå blir det fart i sakene ;)

Er jo sommer her nede nå, og det har ikke regnet siden oktober! Så det er ekstremt tørt overalt og støv inn i alle luftveier konstant. Det blir bare varmere og varmere til regnet kommer i mai.. og etterhvert forsvinner også vannet.. deilig kombinasjon med dødshøy temperatur og inget vann i dusjen ;) Veien til skolen holder på å bli rekonstruert.. så turen tar ikke 30 min men 1 time.. og det er litt kjipt.. Hadde jo vært knall om jeg kunne lest og vært skoleflink på busser.. men nei, sånn ække jeg skapt.. så da er jeg nødt til å høre på musikk og slappe av :P Faktisk utrolig hva man får til av sovestillinger i disse bussene.

De to forrige ukene var ganske harde, med undervisning 7.30 hver dag, og gjerne skole til fem om ettermiddagen. og det er jo alltid noe man skal på kvelden.. så sovingen blir nedprioritert.. jaja, det kan man gjøre når man er gammel :)


Jeg har forresten klart å finne adressen til Casa'n min :D Så nå er det bare å sende pakker og brev :D

Miriam Iuell Dahl (for de som ikke husker helt)
CASA SANTIAGO DE LOS CABALLEROS
DE LA IGLESA SAN FELIPE, 1 1/2 CUADRAS AL SUR
LEÓN, NICARAGUA

og jeg har tilogmed fått fikset telefon :) men jeg kan kun sende medlinger innlands, så da svarer jeg via mail, men det er bare å sende meldinger og ringe :)

NICA-NR: +505 6088193

<3

1 kommentar:

  1. Hei lille vennen!
    Du er meg ei sann høna du =0)
    Ser nå ut te at du får kosa deg masse - og eg kjenne at denna kroppen gjerna sko vært med i bagasjen, ja.. men då får me ta det neste gong.. siden det ikkje er blitt noe av bagasjereising på meg dei to siste turane dine!! Hallo - ka skjer liksom?! Du bare fyke fulle fulle farten opp og vekk.. Det må eg sei eg ikkje like SÅ godt liksom! Anyway - herligt å kunna følga deg på veien fra detta kalda kalda og forblåsta landet i nord.. Me drikke nå varm kakao og går med lubber (raggsokker) og holde varmen med kjærlighet til kverandre. (noe som minne meg på at eg mangle noen å dela varme med gitt... snufs) Ta godt vare på deg sjøl, Misjan.. Love you! Big klem og kos og smellnuss i pannen fra Lenapena

    SvarSlett