09.05.2009

Guate-guatemala!

Da er det straks en uke siden jeg dro fra Nicaragua.. og kan ikke si tiden flyr..

Vi måtte opp halv fire lørdag morgen, med flotte 35 min søvn. Vi kom frem til ”bussholdeplassen” til Tica-bus i fem-tiden, og satt der og ventet under et tre til bussen kom halv syv. Var helt herlig busstur, med aircon og masse klær. Sov som et barn hele veien, aldri sovet i et så godt og kaldt rom :P
I fire-tiden var vi fremme i San Salvador, og gikk rundt bussen og inn døren og så var vi på hostellet. Veldig greit :) Vi prøvde oss på en gå-tur, men fant ut at vi ikke var i det beste strøket av byen, så da gikk vi tilbake igjen. Rommet vårt hadde forresten eget bad J der man kunne dusje mens man satt på do, eller omvendt, hendig!
Neste morgen var det opp halv fem og inn på bussen igjen. I elleve-tiden var vi fremme i Guattemala City og fant oss en taxi til bussen til Antigua. Da taxi’n kom frem ble vi bokstavelig talt dratt ut av bilen og hevet inn på bussen, også kjørte vi :P Veien var svingete og bussen kjørte fort, så da gjaldt det å holde seg fast. Ikke alltid like vellykket :P

Vi var fremme i Antigua ca halv ett, og fant frem til hostellet, black cat. Her hadde vi 2 flotte dager, med mye byvandring, cafe-besøk, marked, god mat og koselige mennesker :) Vi fikk oss til og med ei lita shoppingtur, og et sabla kupp med 7 topper for 100 q som er ca 80 kr. Nå skal det sies at vi fant alt på tilbudsbordet, og de hadde kun str xxl igjen.. men hvem bryr seg nå om det passer, baggy er kult.. :P

Vi fikk til og med fikset visum til Cuba da vi var i Antigua, så nå er vi all set, håper bare at de slipper oss inn :)

På tirsdag-morgen fant vi oss en buss til Panajachel ved Lago de Atitlan. Denne turen tok 3 timer, og disse indianerne liker å sitte trangt.. så da presser man like godt 6 i bredden, istedenfor 4.. nå skal det sies at de er knøttsmå og ike vant til disse store norske rumpene. Er ganske praktisk å være en kjempe i maya-land. Vi ser jo hverandre uansett om vi er 200 m fra hverandre eller inne i en crowded butikk :P og det er faktisk ikke tull når jeg sier at mange rekker meg til navlen :P

Da vi kom til Panajachel fant vi oss en båt til Santa Cruz, der bestefaren til Lotte, som vi har studert med i Leon, har hus. Dette er rene luksusen, med fint bad, nydelige senger og 50m til sjøen. :) Her har vi base frem til tirsdag, når vi drar til Cuba.

Været er noe heeelt annet enn i Leon. Vi kom fra 50 grader i skyggen og svette overalt hvor du går, til iiiiskalde guatemala, med grå skyer og regn. Jeg har gått i bukse og genser for første gang på hele turen, og er fortsatt litt kjølig.. lurer på hvor mange grader det er..
Så noe sol på kroppen har vi ikke fått, og den fargen jeg hadde klart å samle opp er så godt som borte.. så vi krysser fingrene for sol og atter sol på cuba!

Men det er helt fantastisk nydelig her. Hadde sikkert vært enda bedre med klart vær og blå himmel men. Det er en ganske så stor innsjø, omringet av spisse vulkantopper og koselige små-byer klatrende oppover fjellsiden :) eneste baksiden er de tusen bugsa som kommer inn til oss når det blir mørkt, og de hyggelige skorpionene vi har fått besøk av.. grøss

På onsdag dro vi til Chichicastenango, der det visstnok skulle være et fabelaktig marked, Guatemalas største. Og vi gledet oss som små barn! Det ble en eneste stor skuffelse.. etter 1 båt og tre forskjellige busser var vi fremme, og der ventet kun et marked med mat og fretex-klær.. Så da dro vi hjem igjen.. og kikket i Panajachel istedenfor, og fant mye fint :)

I går, torsdag, dro vi til San Marcos og San Pedro, og jeg og Karianne ble over en natt i San Pedro. En koselig by, med mange koselige restauranter. Det fantes veldig mange israelske steder. Var deilig å spise noe annet en gallo pinto (bønner & ris) og egg for engangskyld. Vi spiste middag på Zoola, og bestilte brownies til dessert. Vi hadde hørt rykter om at man kunne kjøpe ”special brownies” der, men at det ikke stod på menyen.. Så da servitøren kom bort med et lite kakestykke pakket inn i plastikk med merkelapp der det stod Dr. Feelgod’s brownies, begynte vi å lure.. Men etter mye fundering viste det seg at vi hadde fått den riktige browniesen, den som stod på menyen ;)

I dag stod vi opp tidlig og gikk og spiste frokost, pannekake med MASSE frukt :) før vi gikk og sjekket oppgavene i hjemme-eksamen i Latin-Amerika studier.. Er ikke veldig fornøyd med utvalget, men skal nå klare å få skrapt sammen noe som gir mening, og som gir meg bestått ;) Vi har 2 uker på å skrive den, men vi vil helst være ferdig til mandag, så vi kan dra på sommerferie til cuba :)

Så helgen kommer til å gå med til skriving, og forhåpentligvis noen pauser der vi kanskje tenkte oss opp i indianer-byen som finnes her i Santa Cruz :)

Tiden i Nica gikk så fort, og man løp fra aktivitet til aktivitet, mens her går tiden saktere, og man har mer tid til å tenke.. Så jeg merker det skal bli godt å komme hjem :) og det er bare om 3 uker :D